قدرت در دست مشرف باقي مي ماند
 محمد اسحاق فياض محمد اسحاق فياض

امروزها بار ديگر تلاش هاي گسترده سياسي براي بقاي آقاي مشرف در قدرت صورت مي گيرد. طرف داران آقاي مشرف مي كوشند تا زمينه اي را در پاكستان فراهم آورند كه آقاي مشرف بتواند در يك دور ديگر در انتخابات رياست جمهوري شركت نمايد و در اين انتخابات پيروز ميدان باشد.

 البته اين تلاش ها ماهها است كه جريان دارد، بركناري آقاي افتخار محمد چودري رئيس دادگاه عالي پاكستان نيز به دليل همين تلاش هابود، او كه به صراحت لهجه و سخت گيري در اجراي قوانين شهرت دارد، هر چند اوبه صورت رسمي نگفته بود كه مشرف صلاحيت كانديد شدن را ندارد اما با توجه به ويژگي هاي شخصيتي چودري اين احتمال وجود داشت كه  او آقاي مشرف را  طبق قانون اساسي اين كشورصالح براي كانديد شدن رياست جمهوري  پاكستان نداند. محكمه عالی در پاکستان در راس قوه قضاییه این کشور قرار دارد و عالی ترین مرجع رسیدگی به اختلافات حقوقی و مسایل مربوط به قانون اساسی این کشور است. براساس قانون اساسی، محكمه عالی علاوه بر رسیدگی به مسایل قضایی، نقش نظارت بر اقدامات قوای دیگر حکومت را نیز ایفا می کند و از جمله حق دارد برخی از دستورهای رییس جمهوری و مصوبات پارلمان را که مغایر قانون اساسی تشخیص می دهد لغو کند. به همین دلیل محكمه عالی از احترام و موقعیت ویژه ای در حكومت پاكستان و نيز درمیان توده هاي مردم پاکستان برخوردار است و آخرين حكم را در مورد صلاحيت كانديد شدن مشرف براي انتخابات رياست جمهوري را آقاي چودري بايد صادر مي كرد. گسترش مخالفت هاي توده اي با بر كناري آقاي چودري اين احتمال را بوجود آورده بود كه ممكن است دولت آقاي مشرف زياد پايدار نباشد.

به همين دليل دولت پاكستان و نظاميان حاكم در پاكستان تلاش هاي گسترده اي را داخل و خارج پاكستان آغاز كردند تا آقاي مشرف قدرت را همچنان در چنگ داشته باشد.

در تلاش هاي داخلي دولت فعلي پاكستان توانست شورشهاي گسترده اي را كه  با بركناري چودري از رياست دادگاه عالي پاكستان آغاز شده بود و بسياري احزاب پاكستان در اين مخالفت ها با چودري همراه شده بود، با صبر و حوصله فروبنشانند هر چند شهر كراچي روز هاي سخت و خونين آشوب ها را پشت سر گذاشت اما سر انجام اين نظاميان پاكستاني بودند كه شورش ها را سركوب و مخالفان را سر جاي خودشان نشاندند. نكته ديگري كه در اين بازي هاي سياسي قبل تامل است اين است كه دولت پاكستان براي آن كه بتواند مخالفان سياسي خود را سركوب نمايند، بار ديگر به گروه طالبان موقعيت بيشتري داده است، قرار گزارش ها فعاليت هاي گروه طالبان در ايالت سر پاكستان بار ديگر بالاگرفته است و اين گروه در وزيرستان شمالي و شهرهاي تانك و ديره غازي خان آزادانه به فعاليت مشغولند. حتي گزارش گران پاكستاني به راحتي مي توانند از فعاليت هاي اين گروه در داخل خاك پاكستان گزارش و فيلم تهيه كنند. شايد يكي از دلايلي شدت يافتن عمليات هاي انتحاري در داخل افغانستان اين است كه گروهاي طالبان و القاعده با استفاده از وضعيت سياسي پاكستان فرصت بيشتري براي فعاليت در داخل خاك پاكستان پيدا كرده اند.

تلاش دومي كه دولت مردان پاكستاني براي ابقاي مشرف در قدرت كردند اين بود كه تلاش كردند تا توجه امريكا و ديگر كشورهاي غربي را به سوي مشرف جلب نمايند، به همين دليل يك هيئت امريكايي روز شنبه به پاكستان رفته با مقامات پاكستاني و از جمله خود آقاي مشرف ديدار هاي محرمانه داشته اند. جان نگروپونته قائم مقام وزیر امور خارجه و ریچارد باوچر معاون وزارت امور خارجه امریکا ، روز شنبه در نزدیکی اسلام آباد  پایتخت پاکستان، با آقاي مشرف به گفت و گو نشستند. موضوع اصلي اين نشست روي مسايل سياسي داخل پاكستان بود كه جزئيات اين نشست در برون درز نكرده است و همچنان در پرده ابهام باقي مانده است. همچنين دریادار ویلیام فالون، سرپرست فرماندهی مرکزی امریکا نیز با مقامات ارشد نظامی پاکستان به تبادل نظر پرداخت. پيش از اين ملاقات ها آقای باوچر در مصاحبه ای با یک تلویزیونی پاکستان از مشرف خواست برگزاری انتخابات آزاد و عادلانه ای را در اواخر سال جاری مسلم سازد. اما آنچه اكنون روشن است اين است كه دولت امريكا در تلاش است تا از نامزدي آقاي مشرف در اين انتخابات حمايت نمايند و او در اين انتخابات برنده اين رقابت ها باشد. در اين اواخربا آن كه فعاليت گروه طالبان در داخل خاك پاكستان شدت بيشتري يافته است، اما دولت امريكا  پاكستان را زير فشار قرار نمي دهد كه پايگاههاي ترويست ها و گروه طالبان را از خاك خود برچيند.

دركنار اين تلاش ها دولت پاكستان سعي كرده است تا مناسبات خود را با دولت افغانستان نيز بهتر از گذشته سازد اين كشور براي برگزاري جرگه امن منطقه اي پاسخ مثبت داده است و شوكت عزيز نخست وزير پاكستان كه چندي پيش به كابل سفر كرده بود نشان از اين ميداد كه يخ ها ميان كابل و اسلام آباد در حال آب شدن است و اين كشور در تلاش است تا با تحكيم روابط خوب با كابل تنش ها را از همسايگي خود دور سازد وبا ترميم روابط با كابل بتواند توجه امريكا را به سوي خود جلب نمايد.

 به هر حال اكنون ثابت شده است كه دولت مشرف توانسته است حمايت مجدد امريكا را به سوي خود جلب نمايند و از نظر امريكا اقاي مشرف بهترين مهره سياسي در اين كشور است كه مي تواند با امريكا  مناسبات نيك داشته باشد.

با توجه به اين حمايت ها و فعاليت هاي پشت پرده سياست است كه اقاي شوكت عزيز نخست وزير پاكستان در مصاحبه اي اعلام كردكه انتخابات رياست جمهوري در همين سال ميلادي برگزار خواهد شد و در اين مبازرات انتخاباتي گزينه اصلي پرويز مشرف است. او اين انتخابات را 15 نوامبر 2007 اعلام كرد و گفت: رییس جمهورمشرف دوباره از سوی شوراها انتخاب خواهد شد. هیچ معامله ای با حزب مردم صورت نگرفته است، آوردن بی نظیربوتو در عرصه سیاست مد نظرما نیست. ما چنین قصدی نداریم. وی یک زن خانه دار است.

اظهارات شوكت عزيز اشاره به ناكامي مذاكرات پشت پرده با جناحي از حزب مردم پاكستان بود كه تلاش داشت بينظير بوتو را وارد قدرت سياسي پاكستان نمايد. در اين مذاكرات دولت پاكستان نتوانست اطمينان بينظير بوتو در همكاري بادولت پاكستان جلب نمايد و او همشيه بيم داشت كه مشرف او و اعضاي حزبش را ممكن است فريب بدهد و از سوي ديگر گروههاي تندرو اسلام گرا كه به طالبان پاكستاني مشهورند و با طالبان افغانستان همكاري تنگاتنگ دارند با آمدن بينظير بوتو مخالف بود و ترور شير پاور وزير داخله پاكستان را به اين مذاكرات نسبت مي دهد و شيرپاو يكي از كساني بود كه تلاش داشت رابط بين مشرف و بينظيربوتو باشد. به هر حال اكنون شوكت عزيز با اطمينان خاطر گفته است كه با بينظير بوتو هيچ گونه توافقي صورت نگرفته است. اگر چنانچه توافقي ميان بوتو و مشرف صورت مي گرفت موقعيت شوكت عزيز به خطر مواجه مي گرديد و جاي او را بينظير بوتو مي گرفت. اما اكنون او فارغ البال از اين خطر در تلاش است تا با حمايت كشورهاي غربي يكبار ديگر زمينه را براي ادامه حكومت مشرف فرهم سازد و خود نيز در پست نخست وزيري به كارش ادامه بدهد.

 

 

 


June 24th, 2007


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی